Tip 1 – Honger jezelf niet uit & ga sporten!

Door fanatiek te gaan lijnen vertraag je je stofwisseling. Je lichaam begint voor de zekerheid met opsparen van energie in plaats van vet verbranden houdt het juist de calorieën vast: het gaat dan in de ‘honger-stand’. Resultaat: je komt na het drastische lijnen makkelijker weer aan.

Om af te vallen, moet je wel minder calorieën binnenkrijgen dan je lichaam nodig heeft, maar dat hoeft en moet niet met honger. Eet vooral gezonde voeding en zet jezelf niet voor straf op ‘water en brood’ . Verantwoord afvallen betekent gezond en gevarieerd eten in de juiste balans van eiwitten, koolhydraten en vetten. Dus beperk een beetje in de voeding met de juiste voedingswaarden en ga lekker sporten! Op die manier wordt de stofwisseling uiteindelijk sneller.

Tip 2 – Eet voeding met een hoge thermische waarde

Voeding met een hoge thermische waarde is voeding met veel vezels en eiwitten. Denk aan peulvruchten, noten, volkoren producten en verse groenten. Je lichaam moet hard werken om deze voeding te verteren. Je verbruikt daarom meer calorieën voor de vertering van deze voeding dan om voeding met een lage thermische waarde (zoals een reep chocolade) te verteren. Kijk, wéér een reden om die chocolade vaker links te laten liggen! 

Groenten zoals sla en broccoli leveren zelfs een negatief caloriesaldo op: het kost je lijf meer energie om te verbranden dan dat het je lichaam oplevert!  Om je stofwisseling op te peppen is de tip dus zo veel mogelijk verse groente en vezels te eten.  Opgelet: verwar groente niet met fruit, want een deel van het fruit bevat vaak veel suiker en heeft daardoor een lagere thermische waarde.

Tip 3 – Doe 2x per week krachttraining: ontwikkel je spierweefsel

Hoe meer spieren je hebt, des te meer calorieën je lichaam verbrandt. Ook nadat je gesport hebt en lekker op de bank zit, want de vetverbranding gaat bij mensen met veel spiermassa ook nog door na het sporten. Leuk he!

Train je spieren regelmatig en verwaarloos ze dus niet. Maar bedenk je dat je lichaam je spieren ‘op kan eten’ als je te weinig voeding binnen krijgt… eet dus genoeg en gevarieerd.  Je stofwisseling vertraagt als je minder spieren hebt en verbrand je dus minder snel vet. Een van de oorzaken van het  alom bekende jojo-effect.  Neem je spieren dus serieus en ga ermee aan de slag, worden ze blij van!

Weeg jezelf regelmatig op een weegschaal die ook je vetpercentage meet als je echt wilt weten hoeveel spieren en vet je eigenlijk hebt.

Tip 4 – Drink meer (koud) water – tot 30% meer calorieverbranding

Ons lichaam bestaat voor 60% uit vocht (vrouwen gemiddeld 52% doordat ze over het algemeen meer vet hebben) wat je weer verliest via urine (ongeveer 1,4 liter), ontlasting (ongeveer 0,1 liter), via uitademing (0,5 liter) en via zweet (0,5 liter). Duidelijk is dat dit vochtverlies weer moet worden aangevuld. Vocht zit in eten (0,9 liter) en drinken (bij voorkeur 1,5 – 2 liter, afhankelijk van gewicht, leeftijd, inspanning, eetpatroon, temperatuur en gezondheidstoestand). Kier vooral voor water en thee. Beperk de hoeveelheid koffie en zwarte thee tot enkele kopjes per dag.

Ons lichaam heeft vocht nodig voor het aan- en afvoeren van afvalstoffen en de stofwisseling vertraagt bij onvoldoende vocht. Voldoende drinken van vooral water uit de kraan of fles, dus geen frisdrank of sap 😉, want hiermee krijg je weer extra calorieën binnen. Onderzoeken laten zien dat je een verhoogde calorieverbranding (tot 30%) hebt een uur nadat je een halve liter water hebt gedronken. Het drinken van koud water heeft zelfs een groter effect dan warm water, omdat het lichaam het moet opwarmen naar lichaamstemperatuur. Water zorgt er verder voor dat de organen optimaal functioneren. Drinken, en dan vooral water, is dus zeker belangrijk.


Categorieën: Mind

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *