Je hebt het vast wel eens van een vriendin of kennis gehoord: “Zo raar, om af te vallen kreeg ik het advies niet minder maar juist meer te eten, maar het werkte!”  Hoe zit dat nou precies? Wanneer je streng lijnt – lees meer dan 500 calorieën per dag te weinig – dan gaat je lichaam in de spaarstand en past zich daaraan aan. In feite ben jij jezelf dan aan het uithongeren. Je lichaam verzet zich tegen schaarste, krijgt trek of echte honger, je voelt je energieloos en je wordt chagrijnig. Dit hou je vervolgens weer niet lang vol. “Dag dieet, je werkt (weer) niet, dus ga ik maar weer als vanouds eten …” Ieder grammetje vliegt er nu weer aan, want door die weken te weinig eten, gaat je lichaam zuiniger om met de energie die je tot je neemt en verbrandt minder. En dan zit je dus weer op de blaren en wellicht op weer wat dikkere billen dan voordat je begon ….

Diëten met weinig calorieën werkt niet op de lange termijn!

Diëten met weinig calorieën werkt niet op de lange termijn, omdat het niet oneindig is vol te houden. Zodra je stopt met het dieet kom je weer aan… In feite is de tip, zorg dat alle voedingsstoffen in balans zijn en ga weer eten zoals je oma dat vroeger deed: vers en onbewerkt en niet te weinig. Genoeg groente en fruit bevat vezels; deze helpen bij een goede spijsvertering. Voor vet is iedereen ook jaren bang gemaakt, maar gezonde vetten heeft je lichaam juist nodig! Vet blijft relatief lang in de maag en geeft daarom voor langere tijd een verzadigd gevoel, voordeel: minder snaaigedrag. Vet is een belangrijke leverancier van energie, vitamine A,D, E en K en essentiële vetzuren (linolzuur en alfa-linoleenzuur). Een vetvrij dieet is niet gezond; echter weet dat niet alle vetten gezond zijn: kies voor onverzadigde vetten, zoals olijfolie, lijnzaadolie, vette vis (niet gefrituurd). De Schijf van Vijf vormt een goede basis voor een gezond voedingspatroon en kan cholesterol problemen voorkomen. Het advies is om per dag maximaal 10% verzadigd vet en minder omega 6- en meer omega3-vetzuren binnen te krijgen. 

Let op het etiket!

De trend is om 0% vet in de yoghurt te eten,  maar kijk voor de lol eens op het etiket: geen vet, maar wel zoveel gram suiker! Geen vet is vaak smaakloos en dat verkoopt weer niet goed….,  zo zitten in vetvrije producten vaak flinke scheppen suiker verstopt! Dit vormt volgens wetenschappers  een groot gezondheidsrisico. Tegenwoordig zit in alle kant-en-klaar-zakjes veel toegevoegde suiker en/of zout. 

Terug naar de goede oude tijd waar je oma de pastasaus zelf maakte, maar dit is niet zo moeilijk. Natuurlijk, het kost zeker in het begin wel wat meer tijd en zal zeker even wennen zijn, maar het geeft al snel een gezonde winst op minder toegevoegde suiker.  Snelle koolhydraten, zoals witte rijst, witte pasta zijn makkelijk te vervangen door zilvervlies rijst en volkoren pasta. Ja, óók dat zal even wennen zijn qua smaak…

Begrijp mij niet verkeerd, je hebt koolhydraten zeker nodig, het is de belangrijkste bron van energie en belangrijk voor de werking van je hersenen en de rode bloedcellen. Maar een te veel aan koolhydraten is ook niet gezond, het gaat om de balans. Het advies is 70% van je voeding. Eet je veel koolhydraten en krijg je daarnaast meer calorieën binnen dan je verbruikt, dan worden de overtollige calorieën opgeslagen als lichaamsvet. 

Het belang van eiwit

En nu we toch de belangrijkste voedingsstoffen bespreken, vergeet ook de eiwitten niet in je voedingspatroon. Eiwit is letterlijk een belangrijke bouwstof voor de weefselopbouw (groei en vernieuwing) en ook leuk, het heeft een verzadigend effect. Voldoende eiwit in je voeding beperkt bij het afvallen het verlies van spierweefsel. Sterke spieren helpen om vetmassa te verliezen. Dat komt doordat getrainde spieren veel energie nodig hebben, ook als ze niet worden gebruikt. Wie veel spierweefsel heeft, verhoogt dus zijn stofwisseling en verbrandt meer calorieën. 

Dus mijn advies is niet weer naar het zoveelste ‘trendy’ dieet te grijpen. Voor een gezond lichaam is de truc je voedingspatroon weer in balans te brengen, dát zal helpen de verstoorde vetverbranding weer normaal te laten functioneren. En dan kan af en toe een lekker koekje echt geen kwaad!

Tips en slimme eetwissels die ik je graag wil meegeven

  1. Eet 3 gezonde maaltijden per dag (en maar 1of 2 gezonde tussendoortjes)
  2. Eet verse en weinig bewerkte producten
  3. Breng je voedingspatroon in balans met de juiste hoeveelheden en verhoudingen (zie de Schijf van Vijf)
  4. Vervang gezoete sappen en frisdrank (15-20 gram suiker): drink Rivella (1 gram suiker)
  5. Varieer in kleur van groenten en fruit: zo krijg je een goede balans van meer verschillende vitamines en mineralen binnen
  6. Eet geen (of veel minder) suiker en snelle koolhydraten
  7. Verwissel je normale zoet broodbeleg door schijfjes banaan of appel
  8. Pak je favoriete kant-en-klaar pakje er eens bij, kijk op de achterkant wat de hoofd ingrediënten zijn en maak het zelf (zonder de enorme hoeveelheden suiker en zout 😉)
  9. Maak je eigen jam met minder suiker
  10. Vervang normaal keukenzout door JOZO Bewust zout (70% minder natrium)

Sascha Roosen – Leefstijlcoach

Body & Mind Matters Coaching

Categorieën: Body

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.